Липсвал контрол върху фирмите за бързи кредити

"Много от хората изпадат във финансовото блато, застрашени са от финансово изключване заради лавинообразното нарастване на дълговете им. Така от моментно решение в труден за гражданите финансов момент фирмите за бърз кредит се превръщат във фирми за бърз крах за тях." Това е казала омбудсманът Мая Манолова, цитирана от пресцентъра на институцията по време на кръгла маса по проблемите на гражданите с фирмите за бързи кредити. На форума било обяснено още какви са проблемите на хората с фирмите за бързи кредити. Те често имали неустойка за неосигуряване на поръчител. Друг проблем бил осигуряването на банковата гаранция, която е ясно, че не могат да получат предвид ниското социално положение на кредитоискателя. Сред другите проблеми, които откроила Манолова, били взимането на такса за извънсъдебно събиране на кредита, което според омбудсмана означавало, че тези фирми искат от хората предварително да си платят за това, че ще ги притесняват по телефона, с писма, вкъщи, на работното им място, а също и че взимат такси за домашно посещение. Според Манолова проблемът бил в липсата на контрол върху фирмите за бързи кредити, защото единственият орган, които ги контролирал, е Комисията за защита на потребителите, но тя нямало как да контролира ежедневно близо 100 фирми в сектора. Омбудсманът акцентирала още, че за да бъде упражнявана такъв вид дейност, било необходимо лицензиране на фирмите за бързи кредити, което БНБ би могла да издава. На дискусията били цитирани данни на БНБ, според които 2 млрд. 522 млн. са отпуснатите кредити за първото тримесечие. Пак по нейни данни 200 млн. лева са т.нар. лоши кредити, или забавените за връщане такива. "България е в топ 5 на страните от ЕС по лоши кредити. За 2018 г. необслужените кредити са на стойност 800 млн., като 600 млн. лв. от тях са потребителски от физически лица", цитирала статистика общественият посредник.

Източник БТА http://www.bta.bg/bg/c/OF/id/2026455